7 busenkla (vegetariska) middagar – utan matsvinn

God morgon!
Här vaknar en upp till en alldeles vanlig lördag trodde du, men så är det inte. Det är nämligen den 17 juni och dags att snack miljö under parollen The Sustainable Sociaty.
Månadens ämne är matsvinn.

Eftersom det var så många som uppskattade inlägget om mat, matplanering (bästa miljögrejen du kan göra), handla mat på nätet och göra menyer, så tänkte jag dela med mig av veckans meny som jag har kokat ihop.
Självaste midsommarveckan dessutom. En busenkel meny med massor av gott, men som man ändå kan variera beroende på hur mycket en får över efter middagarna.
Enda regeln är att inte slänga ett uns med mat.

Det här är ju trots allt årets bästa månad när det gäller mat, för allt smakar så himlans gott. Färskpotatis, dill och smör är liksom i en liten annan liga än resten-av-årets variant: kokt potatis. Så just nu vältrar jag mig i det förstnämda. Äter det tillsammans med sallad med vinegrett (busenkelt: olivolja, rödvinsvinäger, salt och peppar (vill du lajba loss så ha i pressad vitlök, chili, citron, fransk senap eller färska kryddor som oregano, basilika och timjan) och omelett eller senapssill. Med gräddfil och gräslök så klart. Som midsommar varje dag här på torpet.
Potatis är förresten min bästa grej. Köper alltid två stora påsar potatis som det görs rotsaker i ugn, klyftpotatis, potatismos, potatisgratäng eller bara steka upp dagen efter kok. Älskar potatis när den tillagas på rätt sätt.
Nåväl, åter till ämnet.

Ett stycke veckomeny kommer lastat:

Måndag: Halloumisallad a la Carro!
Älskar, älskar den! Servera den i små skålar och komponera din egen sallad. Inte bara gott, utan dessutom håller sig salladen bättre till matlåda dagen därpå om tomater och sås inte är ihopgojsade.

Tisdag: Grillade grönsaker med färskpotatis. 
Ta vad du har i kylen: tomater, lök, champinjoner, paprika, zucchini, aubergine och skapa en världsgod grillmiddag. Tomaterna brukar jag dela på hälften och stänka lite olivolja, timjan och flingsalt på (funkar även att steka i olivolja och servera till megasnabba omelettmiddagen tillsammans med en smarrig sallad med fetaost, skivad rödlök och vinegrette). Allt annat slänger jag ner i en bunke och blandar ihop med en marinad gjord av kinesisk soja (Mrs Cheng, inget annat, mycket noga), olivolja, vitlök, peppar, salt, honung och färska kryddor. Kanske lite chili. Låt marinera en timme (eller så långt du orkar vänta) och servera tillsammans med färskpotatis, grillad halloumi och bearnaisesås.
Har du marinerat för mycket? Ställ i en skål i kylen och låt marinera ännu mer.

Onsdag: Blev det kvar något från grillningen? Fräs upp i en stekpanna tillsammans med olivolja och servera med fetaostsallad (bästa grejen) med isbergsallad och spenat.
Finns inga grillrester kvar? Ja, då blir det spagetti och oköttfärssås (av vegfärs, krossade tomater, gul lök, vitlök, tomatpuré, soja, buljong och kryddor). Genial middag att slänga ihop, för inget (förutom löken i oköttfärsåsen) är färskvara.
När jag väl gör oköttfärssås så brukar jag ta fram storkastrullen och göra en batch stor nog för att utfodra hela Svealand. Portionerar upp i matlådor och fryser in. Perfekt att tina opp när kylen gapar tom eller det är totalt kaos (= jag slipper pipa till affären).
Servera med parmesanost och färska kryddor om du har hemma.

Torsdag: Pestopasta med körsbärstomater och pinjenötter.
Jag har laddat torpet med sinnesjukt många basilikaplantor så att jag kan svänga ihop en pesto när det vankas pestopasta-sug. Det enda som behövs för pestopasta är ju bandspagetti, parmesanost, vitlök, körbärstomater och pinjenötter. Och basilika förstås. Alla ingredienserna är tåliga och håller ganska länge i kylen.
Ingen basilika på något torp? Leta rätt på en stadig ekologisk basilika i affären och plantera  om i en kruka. Trivs hur bra som helst och växer sig gigantisk (= du slipper köpa nya kryddor för varje gång du ska laga mat (= miljön vinner).

Fredag (och midsommarafton): Färskpotatis, västerbottenostpaj, senapssill och så grillat på kvällen. 

Lördag: RESTFEST!
Ta vad du har i kylen och skapa en restfest. Släng ner lite grillade grönsaker eller kylskåpskall färskpotatis i en omelett eller gör en smarrig paj. Eller varför inte göra pizza?

Söndag: Tjockpannkaka med lingonsylt. Minns du hur gott det är med tjockpannkaka? Herre min gud alltså. Plus genial grej att äta som mellis dagen därpå. Bara rakt upp och ner. Eller steka upp lite snabbt i en panna med en klick smör?
Älskar rätter som funkar att steka upp (och liksom blir godare) dagen därpå. Inget slår ju uppstekt makaronipudding eller kokt potatis, men ja, tjockpannkaka är inte fel det heller.

Så, det är vad jag ska äta i veckan. Vad ska DU äta? Och har du något smart tips på bra mat som håller länge eller är god (kan göras god) dagen därpå? Dela gärna med dig!

LÄS MER OM MATSVINN: 

ommentarer på “7 busenkla (vegetariska) middagar – utan matsvinn

  1. Pingback: Minska matsvinnet - att återanvända en purjolök - Rowan Tree

  2. Pingback: Minska matsvinnet | Evelinas ekologiska

  3. Pingback: Noll matsvinn med kompostering. Så här lätt gör du det själv, oavsett hur eller var du bor. – Annas kemtvätt

Lämna en kommentar

Din email kommer inte publiceras.

*

*