Karins vegetariska linsgryta med kokosmjölk

God morgon från flyttkaoset!
Fyra dagar kvar i vår lägenhet. Pöh! Och snart början på en ny era. Och en ny era för vegetariska middagsklubben!
Ser så mycket fram emot att laga era vegetariska recept och plåta (och filma!) mat i den nya lägenheten.

Den här veckan blir det gryta! Nämligen Karins vegetariska linsgryta med kokosmjölk och chili. Den här smarriga grytan bjuder in till så mycket kreativitet, och som Karin skriver nedan så går den att variera i oändlighet. Tycker om de olika smakerna av stark chili, söt kokosmjölk och ett sting av vitlök och gillar att en kan använda linsgrytan som bas i andra rätter (har jag aldrig tänkt på). Och ett stort plus är att det är enkelt. Jag är inget fan av att stå i köket i TIMMAR, även om det är mysigt att laga mat. Enkelt, snabbt och gott ska det vara.
När jag lagade Karins linsgryta så hade jag även på lite oregano och färsk persilja eftersom jag hade det hemma.

Häng med på receptet: Karins vegetariska linsgryta med kokosmjölk och chili.

Så här skriver Karin: Jag har en standard linsgryta som jag gjort i olika variationer de senaste 15 åren Tröttnar aldrig! Har dock inget exakt recept eftersom jag varierar mycket men skriver basen så får du prova vad som är godast för er!

Du behöver:
– 1-3 vitlöksklyftor
– 1/2-2 röd chilifrukt
– färsk ingefära
– 1 lök, färg efter behag,
– smör eller olja
– champinjoner om man gillar svamp.
– kokosmjölk
– krossade tomater
– vatten
– 2-3 dl röda linser
– 1/2-1 dl tomatpuré
– socker
– salt
– peppar

Gör så här:
▸ Plocka fram en stor tjockbottnad gryta.
▸ Hacka vitlök och lök och släng ner i grytan tillsammans med smör eller olja.
▸ Tillsätt finhackad chili.
▸ Skala och riv (eller hacka) ett par centimeter färsk ingefära (inte pulver, det bränner och blir inte gott. Vi brukar frysa ingefäran och riva den frusen, det funkar bäst).
▸ Hacka ett par champinjoner och fräs sedan samman allt. När allt fått färg och doftar som en uppenbarelse häll i en tetra kokosmjölk (kokosgrädde går också bra men då får man ha i lite mer vatten) och en tetra krossade tomater (passerade funkar också, men jag gillar bättre med bitar). Fyll upp tetrorna med vatten och häll i det med. Vattenmängden anpassas efter hur många grönsaker man vill ha i och vilken rinnighet man vill ha på grytan.
▸ Häll i röda linser. Släng på ett lock över grytan och låt koka under övervakning i cirka 20 minuter. Se upp så det inte bränner i botten. Tillsätt mer vatten om det behövs.
▸ Ha i grönsaker efter behag, exempelvis rivna, skivade eller slantade morötter, purjolök, frusen majs, broccoli, aubergine, squash eller något annat man gillar (har provat ärter men det var inte så gott och palsternacka tar över för mycket). Välj inte för många bara, hehe. Har man några gamla halvdanna tomater liggande kan de med fördel gå ner i grytan.
▸ Tillsätt tomatpuré och en nypa socker i grytan. Smaka av med salt och peppar och kontrollera att linserna är genomkokta.
Servera med ris.

Ett tag åt jag denna gryta flera gånger i veckan och jag tror jag bjudit alla mina vänner på den. Har även haft den som pastasås eller färs i lasange.
Hoppas ni gillar!
Kramkram

Vill du också vara med i vegetariska middagsklubben med ditt bästa recept? Skicka in ditt bästa vegetariska recept till mig via sundh.emma@gmail.com och märk det med vego2018. Om du har en blogg eller ett instagramkonto så länkar jag gärna =)

ommentarer på “Karins vegetariska linsgryta med kokosmjölk

  1. Pingback: Veckomatsedel Nr 7 | Mokkasin

  2. Pingback: Ukesmeny uke 20 – Hverdagsfint

Lämna en kommentar

Din email kommer inte publiceras.

*

*